به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیات طرح معماری ایستگاه مترو حقانی در کمیته فنی ۳ شورایعالی شهرسازی و معماری با حضور معاون معماری و شهرسازی وزارتخانه، مشاور و مجری طرح، نمایندگان اصلی کمیته فنی ۳ در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی بررسی شد تا بعد از جمع بندی برای تصمیمگیری نهایی به شورایعالی شهرسازی ومعماری برود.
فرزانه صادقمالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارتخانه راه و شهرسازی در جمعبندی نشست فوق با اعلام این مطلب که تغییرات فراوانی در طرح اولیه بر اساس نظر شورا و همچنین پیگیریهای شهرداری ایجاد شده است، گفت: در این پروژه، در بارگذاری، در نوع معماری، در شیوه مواجه با اراضی، تغییرات فراوانی که مدنظر شورایعالی شهرسازی و معماری و کمیته فنی ۳ شورا بوده ایجاد شده که بسیار حائز اهمیت است.
معاون معماری و شهرسازی از روند مذاکرهای سازنده با سرمایهگذار این پروژه خبر داد و افزود: طرحی که از سوی مشاور طرح ارایه و اصلاح شده، در این مرحله با نظر اعضای کمیته فنی مورد تایید قرار گرفته و با این ویژگیها طرح به شورایعالی میرود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ساختمان بانک مرکزی در مسیر مترو حقانی واقع در اراضی عباسآباد متاسفانه با کمترین اعمال نظر از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری احداث شد، گفت: با همت شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و پیگیری هایی که از سوی معاونت معماری و شهرسازی در طی سالها انجام شد تلاش میکنیم تا طرح معماری ایستگاه مترو حقانی به صورت باکیفیت در این منطقه عملیاتی و اجرایی شود.
وی همچنین رعایت حقوق مکتسبهای که به دلیل صدور پروانه به سرمایهگذار داده شده را از اهم اتفاقات رویداده در این طرح برشمرد.
صادقمالواجرد تصریح کرد: در راستای مصوبههای قبلی شورایعالی شهرسازی و معماری مقرر شده تا طیف فعالیتها و عملکردها، ملاحظات ترافیکی، پیادهمدار بودن و توسعه قلمرو فضایی شهری در این طرح، موردتوجه قرار گیرد و با رعایت این ملاحظات طرح به شورای عالی شهرسازی و معماری میرود.
بنا بر این گزارش، طرح اولیه معماری ایستگاه مترو حقانی واقع در شمال اراضی عباس آباد تهران، بر اساس مصوبه مورخ ۹۵.۷.۱۹شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به دلیل مغایرت با راهبردهای طرح ويژه اراضي عباسآباد برای بازنگری و بررسی به کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافتهای واجد ارزش شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارجاع شد. طرح ارائه شده در جلسه اول به دلیل مغایرت بارگذاری و الگوهای شکلی، محتوایی و عملکردی ناهماهنگ با نقش اراضی، مورد پذیرش قرار نگرفت و در ادامه پیگیریها کلیات ایده طرح ارائه شده در جلسه دوم با توجه به غالب بودن عرصه عمومی و توجه به مقیاس انسانی، ارتباط با بافت پیرامون و پیشبینی برای اصلاح سازه موجود در جهت بازگشایی محور دید جنوب به شمال، مورد تایید قرار گرفت و به جلسه مورخ ۹۶.۲.۱۱ شورای عالی گزارش شد. در این جلسه ضمن موافقت شورایعالی با کلیات طرح، مواردی از جمله رعایت راهبردها، سیاستها و ضوابط مندرج در سند مصوب طرح ویژه اراضی عباس آباد، تدابیر ارتقاء دهنده نقش حمل و نقل عمومی و تبعیت از چهارچوبهای اندیشه معماری معاصر کشور را مورد تاکید قرار داد. به لحاظ رویه مقرر شد تا بررسی جرئیات طرح به صورت مرحله به مرحله توسط کمیته فنی ۳، اقدام و نتیجه نهائی جهت تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری ارائه شود. به دنبال این مصوبه، طرح روز گذشته ۹۷.۱۱.۲ در کمیته فنی ۳ شورا، مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست همچنین، سیدمحمد بهشتی عضو کمیته فنی ۳ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران نیز در بیان نقطهنظرات خود، اعلام کرد: وقتی قرار است پیرامون مترو حقانی در اراضی عباس آباد یکپارچه دیده شود طبیعی است توقع داشته باشیم که یک فضای یکپارچه طراحی شده باشد و این مشخصه موردانتظار از اجرایی و عملیاتی شدن طرح معماری ایستگاه متروی حقانی است.
بهشتی با تاکید دوباره بر رعایت استانداردها، ضوابط و مقررات در اجرای طرح معماری ایستگاه مترو حقانی، تصریح کرد: اگر قرار باشد جایی از کمیات عبور کنیم حتما باید کیفیتی حاصل شود زیرا کمیات، در صورت داشتن کیفیت قابل مذاکره است.
نظر شما